About CEETV    |    Contact Us        
Calinos_CEETV_Newspage_LAX2024_160x220_apr29

KanalD_160x280_NGvedamektubu_May1

Madd-160x280_ march30-7title

Raya_160X100_LIMIT_website

All3Media_Web_160x280_RATW_July

Intermedya_160x280_LikeThereIsNoTomorrow_LastSummer_Leylifer_june13

ATV_160x280_May

 CEE
Eutelsat will stop offering Russian propaganda channels on its satellites
 15 Dec 2022
Last night, December 14, Eutelsat Communications released a short statement confirming that it will stop offering Russian propaganda channels on its satellites.

“Eutelsat acknowledges the new decision issued this afternoon by Arcom, the French Regulatory Authority for Audiovisual and Digital Communication.

Eutelsat confirms that according to its policy of systematically implementing Arcom’s decisions, it will no longer be involved in the broadcasting of the three sanctioned channels within the prescribed time-frame,” the company said.

Earlier that day, French regulator Arcom ordered the Paris-based satellite operator to stop broadcasting three Russian propaganda channels, reversing an earlier decision not to interfere. Eutelsat was given a week to stop broadcasting Rossiya 1, Perviy and NTV via its satellites.

Russia-based service providers NTV Plus and Trikolor currently use Eutelsat satellite capacity to broadcast these Russian-language channels to the west of the country.

In a news release, Arcom said the television stations’ coverage of Russia’s war in Ukraine “include repeated incitement to hatred and violence and numerous shortcomings to the honesty of the information.”

Arcom’s decision comes a week after France’s top administrative court, prompted by a request from the Paris-based Reporters Without Borders advocacy group, ordered Arcom to review an initial decision to permit Eutelsat to continue carrying the stations.

Arcom said it has the power to block the channels after an investigation found they “were broadcast not only in Russia, but also in the Ukrainian territories annexed by Russia.”

The regulator said: “Since, unlike Russia, Ukraine has signed and ratified the European Convention on Transfrontier Television, as has France, Arcom therefore has a legal basis to demand that Eutelsat cease broadcast of these channels.”

Eutelsat has been under mounting pressure to remove pro-Kremlin broadcasts from campaign groups seeking to curb Russian propaganda, which clashes with the company’s strict policy of editorial neutrality.

For some channels, such as Iranian state-owned news network Press TV, Eutelsat’s efforts to drop sanctioned broadcasts are also complicated by its reliance on distributors and partners to remove them.

Eutelsat declined to comment further on Arcom’s decision.

In its latest annual financial report, Eutelsat said 6.7% of its roughly $1.3 billion in revenues for the year to the end of June were exposed to Russian companies.

These Russian customers are mainly served by capacity Eutelsat leases on four satellites owned by Russian operator RSCC.
RELATED
 SEARCH
 
 TVBIZZ LIVE

 
   FOCUS
 GET OUR NEWSLETTER
 
About  |  Contact  |  Request  |  Privacy Policy  |  Terms and Conditions